Olomouckým krajem po elektrifikovaných tratích jednotkami RegioPanter

Do konce května tohoto roku bude dokončena dodávka 27 RegioPanterů druhé generace, moderních třívozových jednotek hodných regionální vlakové dopravě 21. století.

Dopravce České Dráhy, a.s. se uzavřením smlouvy s hejtmanstvím Olomouckého kraje zavázal k nákupu jednotek řady 640.2, které postupně nahradily klasické soupravy s lokomotivami a starší pantografy řady 460. Zcela zásadně se tak zvýšila kvalita cestování. Se třemi původními jednotkami bude v Kraji v provozu celkem 30 Panterů.

Ilustrační foto - Olomouckým krajem po elektrifikovaných tratích jednotkami RegioPanter - IDSOK 1  

Moderní bezbariérové jednotky jsou klimatizované, vybavené Wi-Fi, elektrickými zásuvkami, čtecími lampami a USB pro dobíjení drobné elektroniky. Audiovizuální systém cestující informuje o poloze vlaku, zastávkách nebo také aktuální rychlosti. Komfortu dále přispívají zvětšené rozteče mezi pohodlnými sedadly umístěnými v přehledném a světlém interiéru. V krajní části jednotky je vždy umístěn sektor tiché zóny. Bohatě dimenzované představky umožňují přepravu kočárků, jízdních kol či elektro kol a invalidních vozíků. Jednotky disponují plošinou, jenž cestujícím na vozíku umožní překlenout prostor mezi nástupištěm a podlahou vozu a také dálkovým ovládáním dveří pro nevidomé obsluhovaným slepeckou vysílačkou.

Jednotky vybavené zabezpečovacím systémem ETCS běžně dosahující maximální rychlosti 160 km/h přispívají ke zlepšení přesnosti odjezdů a příjezdů vlaků, ke zkrácení jízdních dob a byl také navýšen počet spojů. Například na nově zrekonstruované průlomové regionální trati se cestující dostanou z Olomouce do Šternberka již za 8 minut, v Uničově jsou z krajského města již za 18 minut. To vše při pravidelném jízdním taktu, dostatečné kapacitě 234 míst k sezení a možnosti převozu až 30 jízdních kol.

Ilustrační foto - Olomouckým krajem po elektrifikovaných tratích jednotkami RegioPanter - IDSOK 3

Jednotky se vyskytují mimo jiné na linkách M1 (Kouty nad Desnou – Olomouc – Nezamyslice), M2 (Šumperk – Olomouc – Vyškov na Moravě) a M7 (Olomouc – Přerov – Vsetín). Na vytížených relacích jsou ekologickou alternativou k osobní automobilové dopravě, která nezřídka končí v kolonách. Olomoucký kraj prostřednictvím dopravního koordinátora rovněž dbá na to, aby mezi jednotlivými prostředky veřejné dopravy fungovaly vazby, ať už tarifní nebo časové.

Koordinátor integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje, KIDSOK, již nyní sleduje zvyšující se zájem o vlakovou dopravu na relacích, na kterých jsou tato nová vozidla provozována a je předpoklad v pokračování tohoto trendu. Denní nájezd moderních jednotek bude činit více než 11 000 kilometrů a celková kapacita přesáhne 7 000 míst k sezení.

Ilustrační foto - Olomouckým krajem po elektrifikovaných tratích jednotkami RegioPanter - IDSOK 5

Relace na elektrifikovaných tratích v Olomouckém kraji, kde se cestující moderními jednotkami mohou svézt:

Vyškov na Moravě – Nezamyslice – Přerov – Olomouc – Uničov – Šumperk,

Nezamyslice – Prostějov hl.n. – Olomouc hl.n. – Zábřeh na Moravě – Kouty nad Desnou,

Přerov – Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín.